30-08-2000

Vrachtwagenchauffeur krijgt elektronische hulp

TRANSPORT – MAN Nutzfahrzeuge heeft een uitgebreid veiligheidssysteem voor vrachtwagenchauffeurs ontwikkeld. Een van de onderdelen is een elektronisch remsysteem.

STEF STIENSTRA in Technisch Weekblad 30 augustus 2000

LELYSTAD – Op de testbaan van de Rijksverkeersdienst in Lelystad toont MAN in zijn nieuwe TG-A truck diverse elektronische hulpsystemen voor de chauffeur. Een elektronisch remsysteem (EBS), dat via de koppelkrachtregeling ook het remvermogen van de getrokken eenheid regelt, geeft deze truck ten opzichte van zijn voorganger al bij 80 km/uur een drie meter kortere remweg.

Integratie
In EBS zijn het anti-blok-keer systeem (ABS), de aandrijvings-slip-regeling (ASR) en de elektropneumatische bedrijfsrem geïntegreerd. Elektronische drukregelmodulen regelen in alle wielen met schijfremmen de remcilinderdruk. Deze gegevens gaan via een CAN-databus naar een computer, die de optimale rem-drukwaarden berekent. De elektronica schakelt bij afremmen eveneens de motorrem EBV en de retarder vóór de bedrijfsrem in.

Cruise control
In Lelystad heeft MAN sensoren gepresenteerd, die medeweggebruikers in de gaten houden om tijdig te remmen. Een 76-77 GHz radarafstandssensor houdt onder een hoek van 4 ° voorgangers tot 150 meter in de gaten. Zonodig reduceert de cruise control de trucksnelheid om op veilige afstand te blijven. Alleen op de motor vertraagt de vrachtwagen automatisch zo’n 2,5 m/s2• Als de rijbaan vrij is, dan accelereert de cruise control weer tot de ingestelde snelheid. Twee korte-afstandsradarsensoren, die met 24 GHz vier meter aftasten onder 90° , vullen de cruise control aan. Voor steden heeft MAN een stop-and-go assistent ontwikkeld. Hiermee stopt de truck in files zelfstandig en trekt na vrijgave door de chauffeur weer zelfstandig op. Deze toepassing is nog in ontwikkeling, omdat storingsvrije signalering van stilstaande objecten en de toekenning van de rijbaan meer onderzoek vergen. MAN rekent op een marktintroductie over vijf jaar.

Dode-hoeksensor
Fouten bij afslaan en inhalen zijn vaak oorzaken van ernstige ongevallen. Om dit te voorkomen heeft MAN lidar-, radar- en videosensoren gemonteerd die het gebied naast en achter het voertuig bewaken. Ook bepalen zij de afstand en relatieve snelheid van andere verkeersdeelnemers. De dode-hoeksensor aan de zijkant registreert verkeersbewegingen vanaf de rechterzijkant tot aan de achterkant van het voertuig. Als de chauffeur wil afslaan en zijn richtingaanwijzer inschakelt, dan waarschuwt het systeem als zich rechts naast de wagen een verkeersdeelnemer bevindt. De chauffeur kan sneller reageren, omdat hij zijn aandacht direct richt op de dreigende situatie. Een automatische beïnvloeding van de rem- of de stuurinrichting is niet gepland. De dode-hoeksensor moet vooral bromfietsers, fietsers en voetgangers herkennen.
Het lane guard system (LGS) waarschuwt de chauffeur akoestisch als hij, zonder de richtingaanwijzers in te schakelen, een gemarkeerde rijbaan verlaat. Dit systeem is actief boven de 60 km/uur. Vanaf de autoshow IAA 2000, die in september in Frankfurt plaatsvindt, biedt MAN het LGS-systeem aan.