22-04-2000

De brommobiel is sterk in opmars

Voor- en tegenstanders raken niet uitgepraat over nieuw vervoermiddel

De brommobiel is tegenwoordig in.
Steeds meer mensen ruilen fiets of bromfiets in voor dit handige voertuig. Tegenwoordig zijn het beslist geen truttige wagentjes voor suffe
ouderen maar vrolijk uitgevoerde karretjes waar ook in het interieur aan de nieuwste snufjes is gedacht.
Het grootste voordeel is dat je geen rijbewijs nodig hebt om een brommobiel te besturen. Wel is een bromfietscertificaat nodig. En een goed gevulde portemonnee, want de prijzen liegen er niet om. Tussen de zeventien en vijfentwintig mille moet er neergelegd worden voor dit wagentje. Maar het lage dieselgebruik en geen wegenbelasting maken dit weer goed.
Een brommobiel moet aan verschillende eisen voldoen. Zo zijn er maximaal twee zitplaatsen en mag de minicar maar 45 kilometer per uur rijden.
Verder is het verplicht op de achterkant een rond bord te hebben met een rode rand en daarop in zwarte letters het getal 45.
Verder zijn er duidelijke verkeersregels. Zo mag een brommobiel niet op het fietspad, de autoweg of autosnelweg rijden en is het dragen van gordels verplicht.
Wie een brommobiel aanschaft krijgt bij verschillende fabrikanten een serie rijlessen cadeau via een erkende Bovag rijschool zodat de verkeersregels nog eens aangescherpt kunnen worden.

Veiligheid
Comfort en gemak zijn de uitgangspunten: brede deuren, een lage instap, nieuwe ergonomische stoelen en veel hoofdruimte. Wat betreft besturing en veiligheid is er in de verschillende modellen gedacht aan mistlampen, controlelampjes, stuurslot, centrale portiervergrendeling, rolbeugel en veiligheidskooi. Een kijkje in het interieur levert naast beklede stoelen en tapijt een modern dashboard en handschoenenkastje op. Wie helemaal de blits wil maken kan zelfs een cabriolet aanschaffen! Het is absoluut fout om te denken dat een brommobiel alleen bestemd is voor ouderen. De praktijk wijst uit dat ook jonge mensen met een handicap graag beschikken over deze auto. En wat te denken over de groep die plotseling alleen komt te staan en niet beschikt over een rijbewijs? Op deze manier kan men zelfstandig boodschappen doen, de sociale contacten onderhouden en de is er een grote mate van onafhankelijk- en vrijheid. Daarnaast is het karretje superzuinig met een verbruik van een op dertig of meer.

Aversie
Toch is er veel aversie van automobilisten en de opmerkingen of gebaren naar de bestuurders zijn niet van de lucht. Ook het Ministerie van Verkeer is niet gelukkig met de brommobielen en vindt ze een gevaar op de weg. Maar volgens Europese richtlijnen moeten ze worden toegelaten op de Nederlandse wegen. Met het instellen van een aantal verkeersregels wordt geprobeerd er voor te zorgen dat de brommobiel zo min mogelijk gevaar veroorzaakt.
Momenteel wordt nog onderzocht of er een apart brommobielrijbewijs moeten worden ingevoerd. Nu is alleen een brom-fietscertificaat nodig en wie voor 1 juni 1980 is geboren kan dit tegen betaling van 27,50 op het postkantoor halen.