06-02-2013

This is my life: De dode hoek is vaak echt dodelijk

HEESCH – Bij Basisschool Delta stopte op 29 januari een enorme vrachtwagen van XTreem Transport (voorheen A.L. van de Wetering Transport) met chauffeur Adrie van den Akker, Joop van Schaik en Nico Pataki van Veilig Verkeer Nederland, afd. Maasland (regio Oss). Zij lieten de leerlingen van groep 8 ervaren hoe het zicht is van een vrachtwagenchauffeur, bus of landbouwvoertuig.

Uit Mooi Bernhezekrant 6 februari 2013

Maar voordat de leerlingen in de chauffeursstoel mochten plaatsnemen kregen ze het waargebeurde verhaal van Melanie te zien, waarbij bleek hoe gevaarlijk het is om dicht bij een voertuig van soms wel 50.000 kg te fietsen. Volgens Nico Pataki (instructeur VVN en zeer betrokken) heeft zo’n voertuig -bij een snelheid van 50 km/uur -100 meter nodig om tot stilstand te komen.
Daar moeten fietsers serieus rekening mee houden als ze in de buurt van een vrachtwagen fietsen. Vooral voor scholieren die volgend jaar naar de middelbare school fietsen is deze bewustwording belangrijk. Daarom ook de actie van VVN, afd. Maasland (regio Oss) op alle basisscholen met de campagne ‘Help Brabant op weg naar NUL verkeersdoden!’

Adrie werkt graag mee aan het project. Het is volgens hem verschrikkelijk belangrijk dat kinderen weten waar ze op moeten letten. Niet alleen de vrachtwagenchauffeur moet opletten, maar zeker fietsers. Zij zijn heel kwetsbaar en een vrachtwagen is heel log.
Transportbedrijf A.L. van de Wetering heeft zeker tien jaar meegewerkt aan het dodehoekproject van VVN. VVN hoopt dat deze traditie ook door XTreem Transport zal worden voortgezet. Door de economisch slechtere tijden is het voor kleine bedrijven moeilijk om een vrachtwagen 1 dag te missen, maar het betekent oh zo veel voor de veiligheid van de fietsende scholieren. Ook landbouwwerktuigen kunnen ingezet worden.