Draaiboek Dodehoekproject

Samenvatting

De planning van het dodehoekproject is gebaseerd op de beschikbaarheid en/of de niet-beschikbaarheid van

  • Scholen
  • Bedrijven
  • Vrijwilligers

Slechts zeer incidenteel kan de planning niet gemaakt worden binnen alle wensen. Dit is vooral wanneer scholen slecht 1 of 2 beschikbare datums opgeven. In die gevallen wordt contact opgenomen met de school met de melding dat wij als VVN Maasland de planning maken en niet door de scholen verplicht worden op een bepaalde dag  het project uit te voeren.

In 2020 zijn we  gestart met een pilot om extra aandacht te vragen voor landbouwvoertuigen. Hiervoor zijn in gesprek gegaan met loonwerkersbedrijf Gebr. van Erp in Oss en loonwerkersbedrijf Marcel in Nistelrode. Met hen hebben we, in combinatie met de dodehoek bij vrachtwagens en bussen, een programma op gezet om de risico’s van landbouwverkeer onder de aandacht brengen.
Het is de bedoeling om, op locatie van een aantal loonwerkersbedrijven binnen ons werkgebied, verschillende soorten landbouwvoertuigen en een vrachtwagen op te stellen. De leerlingen komen dan naar deze locatie en worden gewezen op de gevaren van deze voertuigen en geïnstrueerd hoe ze het best met deze voertuigen in het verkeer om kunnen gaan.

De uitvoering door VVN Maasland

  1. In de september nieuwsbrief worden de scholen geïnformeerd over komende VVN Maasland projecten als de fietsverlichtingsprojecten, het dodehoekproject en het verkeersexamen.
  2. Met de loonwerkersbedrijven die hun faciliteiten beschikbaar willen stellen, wordt een periode afgesproken wanneer we daarvan gebruikt kunnen maken.
  3. In november ontvangen de scholen het aanmeldingsformulier met een toelichting voor het dodehoekproject.
  4. De ontvangen gegevens worden gecodeerd (elke school binnen de regio heeft een eigen schoolcode) en worden (automatisch) verwerkt in Planning (blad Scholen). In dit spreadsheet zijn de macro’s om veiligheidsreden verwijderd!
  5. Ook alle vrijwilligers voor de dodehoek krijgen een aanmeldingsformulier en ook die ontvangen informatie wordt verwerkt in Planning (Blad Vrijwilligers).
  6. Loonwerkersbedrijven in de regio worden benaderd om (jonge, onervaren) medewerkers beschikbaar te stellen. Ook deze gegevens worden verwerkt in blad Vrijwilligers.
  7. Afhankelijk van aantal scholen dat niet mee wil/kan doen op locatie van de loonwerkersbedrijven, worden een aantal bedrijven benaderd om een vrachtauto met chauffeur ter beschikking te stellen voor bezoek aan de scholen. Deze gegevens worden verwerkt in Planning (Blad Bedrijven)
  8. Aan de hand van alle informatie wordt handmatig de planning gemaakt. Allereerst de scholen die scholen die gebruik willen maken van de faciliteiten bij loonwerkersbedrijven en daarna de scholen die bezocht moeten worden door een vrachtauto.
  9. Voor een snel inzicht in de inzet van bedrijven en vrijwilligers zijn er twee tabbladen waarin de bezetting grafisch wordt gepresenteerd.
  10. Uit de planning worden middels Mailmerge e-mails gestuurd naar de scholen en naar bedrijven en vrijwilligers.
  11. De scholen ontvangen de planning en een toelichting.
  12. De bedrijven en vrijwilligers ontvangen een planning en een toelichting.
  13. En dan maar hopen dat niemand op het laatste moment verhinderd is.