23-06-2020

Veilig Verkeer Nederland uiterst kritisch over nieuw fietspad Kennedybaan: ‘Wordt zo eerder gevaarlijker dan veiliger’

OSS – Een vier meter breed fietspad aan de minst drukke zijde van de Kennedybaan tussen Oss en Lithoijen, in plaats van de twee smalle strepen beton die er nu liggen. Op papier lijkt het een grote verbetering voor de verkeersveiligheid. Maar Veilig Verkeer Nederland en een loonbedrijf dat in de buurt is gevestigd uiten kritiek. 

Peter van Erp 23-06-20, 06:40 Laatste update: 08:14 Bron: BD

,,Wij zijn echt niet tegen dit fietspad, maar op deze manier wordt het eerder gevaarlijker dan veiliger”, reageert Rien van Erp van loonbedrijf Gebroeders Van Erp. ,,Door het fietspad verder van de weg af te leggen ontstaat er een onoverzichtelijke situatie bij de kruising met de Langendonkweg, waar wij ons bedrijf hebben. Wij rijden daar tientallen keren per dag de weg op en af met grote combinaties. Als we de weg op willen rijden en dat kan niet meteen, dan blokkeren we met onze aanhangers en opleggers het fietspad in beide richtingen. Als we van de Kennedybaan af willen en we moeten voorrang verlenen aan fietsers, dan blokkeren we de weg voor het overige verkeer.”

De kritiek van het loonbedrijf wordt onderschreven door Veilig Verkeer Nederland afdeling Maasland. Deze organisatie pleit er net als de loonwerker voor om een aparte linksaf te maken voor het verkeer dat vanuit Oss komt en dat de Langendonkweg in wil draaien. Daarnaast zou de fietspad ter hoogte van de kruising naar de Kennedybaan toe moeten draaien, zodat de logge combinaties en landbouwmachines de twee kruisvlakken (fietspad en weg) in één beweging kunnen passeren.

Geen verkeerstelling

Tijdens een bijeenkomst van de gemeentelijke hoorcommissie bestemmingsplannen liet projectleider Jan de Kruijf blijken geen heil te zien in aanpassing van de plannen. Volgens hem komt er nauwelijks gemotoriseerd verkeer van de zijstraten tussen tuincentrum Coppelmans en de rotonde bij Lithoijen. Hij baseert zich daarbij op verkeerstellingen. Maar juist bij de Langendonkweg was geen telling gehouden, moest hij toegeven. ,,Het is een zijstraat met weinig huizen, dus dat zal niet veel meer zijn dan de Leijgraafstraat verderop.”

Commissievoorzitter Mari van Kilsdonk fronst zijn wenkbrauwen. ,,De Leijgraafstraat is een onverharde weg met één huis. Terwijl aan de Langendonkweg een loonwerker zit die dagelijks met tientallen landbouwvoertuigen de weg op gaat.” Bij Gebroeders Van Erp zijn vijftig mensen in dienst, laat Maarten van Erp weten op de vraag hoeveel verkeersbewegingen er dagelijks zijn. ,,De meesten daarvan gaan tussen zeven en acht uur ’s ochtends op pad en komen rond een uur of vier vijf ’s middags terug.” Dat zijn precies ook de momenten waarop de grootste drukte op het fietspad wordt gemeten.

60 kilometer per uur

De Kruijf houdt voet bij stuk. Ook een verlaging van de maximumsnelheid op de Kennedybaan naar 60 kilometer per uur ziet hij niet zitten. ,,Daarvoor zou de hele weg moeten worden aangepast en wij leggen alleen een fietspad aan.”

De gemeenteraad van Oss heeft formeel geen zeggenschap over de provinciale N625, zoals de Kennedybaan formeel heet. Maar de raad moet wel goedkeuring geven aan het bestemmingsplan. De provincie rekent erop dat het werk volgend jaar rond deze tijd kan worden uitgevoerd.