06-07-2008

‘Gouden Oogappel’ voor Ine van Aarssen

OSS
Ieder jaar worden in de gemeente Oss Gouden Oogappels uitgereikt aan personen die zich op de een of andere manier verdienstelijk hebben gemaakt als vrijwilliger.
Dit keer ging een Oogappel naar Ine van Aarssen-Janssen Zij beheert het secretariaat van Veilig Verkeer Nederland-afdeling Maasland, is tevens projectleider en zet zich met hart en ziel voor deze organisatie in. Wethouder Jules overhandigde haar het sieraad (in de vorm van een appel, uitgevoerd in geel- en witgoud, linksboven de vorm van een oog uitgesneden met daarin een 0.03 karaat witte diamant), met taart en cheque van € 250, tijdens de opening van de spiegel-afstelplaats voor vrachtwagens.

Door Marianne Dreese in Zondagsnieuws 6 juli 2008

“Deze Gouden Oogappel was een complete verrassing”, gaf Ine aan. “Maar ik heb hem niet alleen verdiend. Je kunt deze appel in twee helften verdelen, de ene helft voor mij en de andere helft voor Antoon de Klein. Samen worden we de tandem van de organisatie genoemd en we zijn allebei de grondleggers/projectleiders van het ‘dodehoek’-project.”
Ine begon in 1988 als verkeersouder en onder meer met wethouder Iding heeft zij zich ervoor ingezet, om de Looveltlaan verkeersveiliger te maken. Ine vertelt: “Ik heb altijd belangstelling gehad voor verkeer in al zijn facetten. In 1992 ben ik begonnen als secretaris bij WN-afdeling Maasland, dat toen nog in de kinderschoenen stond. Het was een echte pionierstijd, we hielden ons voornamelijk bezig met campagneborden en verkeersexamens. Het is langzaamaan steeds professioneler geworden. Ik wil wel benadrukken dat de goede samenwerking met politie en gemeente, vooral met Iding en zijn ambtenaren, als een rode draad door de hele organisatie loopt.”
Anton de Klein was tevens beroepsmatig, als brigadier bij de politie, betrokken bij het verkeer en heeft op die manier vanzelfsprekend de nodige ervaring opgebouwd.

Dode hoek
Elf jaar geleden is WN-Maasland gestart met het ‘dodehoek-project’, dat inmiddels zowel nationaal als internationaal bekend is. Antoon vertelt: “Hoe voornaam de correcte afstelling van de spiegels ook is, het persoonlijke contact maken is veel belangrijker. Vrachtwagenchauffeurs en andere verkeersdeelnemers, vooral fietsers, moeten in staat zijn om oogcontact te hebben. De frontspiegel is een waardevol hulpmiddel.”
Beiden vullen aan: “Ons  ‘Good 2 See You!’-(dodehoek)-project’ heeft grote bekendheid gekregen, zelfs tot in Curaçao. Andere belangrijke projecten zijn de ‘educatieve verkeerstuin’, die veel op scholen gebruikt wordt. Voor onze ‘knutselfiets’ ten behoeve van het speciaal onderwijs, hebben we dividend aangevraagd én gekregen bij de Rabobank. Men kan meer over onze projecten lezen op onze website www.vvn-maasland.nl.”

Ine is met recht een duizendpoot: niet alleen heeft ze een gezin met drie kinderen, daarnaast werkt ze ook nog als secretaresse bij waterschap Aa & Maas. Voor VVN-afdeling Maasland is ze, evenals Antoon, toch gauw gemiddeld tien uur per week actief, maar als er een bepaald project op stapel staat, dan worden dat er veel meer.
Het vrijwilligerswerk staat bij allebei hoog in het vaandel. Ine: “Je kunt beter dingen doen vanuit je hart, dan vanuit je portemonnee.”